Het jaar 2018 in woord en beeld

(klik op de foto voor meer foto's)

Februari:

Pella begint het jaar goed door de eerste OB2 wedstrijd van het jaar te winnen. Ze zet daarmee een trend en er zullen nog meer mooie uitslagen volgen!

April:

Pella en ik doen mee aan het FMBB in Ajdovšcina (Slovenië) in de OB2. Ze loopt een prima wedstrijd en kwalificeert zich voor de finale. Ook daar loopt ze heel goed, maar we eindigen helaas net niet bij de bovenste helft van het deelnemersveld. Toch ben ik zeer tevreden en trots. En wat een belevenis was het weer!

Mei:

Ellis loopt haar allereerste OB-wedstrijd en doet het goed: ze scoort haar OBB-diploma en wint een eerste prijs! Pella doet het ook goed in de OB2 en scoort ook de eerste prijs.

Mei:

Pella doet mee aan het NK Obedience. Omdat ze loops is, moet ze als allerlaatste twee wedstrijden achter elkaar lopen. Ze doet het goed en wint! En omdat ze ook een prima seizoen gelopen heeft, wint ze de dubbel: ze is Nederlands Kampioen OB2 én Nederlands Wedstrijdkampioen OB2!

Mei:

Tijdens de clubmatch van de NVBH heb ik een druk programma: Pella en Ace lopen beide goed in de agility, Pella wint zelfs de 2e prijs op de jumping. Pella loopt haar eerste OB3 wedstijd en wint deze en Ellis loopt niet onverdienstelijk in haar eerste OB1-wedstrijd.

Juni:

Het gaat eindelijk kloppen met Pella in de agility. In de wedstrijd in Delft behaalt ze de tweede prijs op het VP met een U en een winpunt! Bij de KC Zoys behaalt ze nogmaals een Utje.

Juni:

Ellis doet bij de KC Zeist OB1 examen. Hoewel ze wat afgeleid is door vogeltjes op het veld en wat fratsen uithaalt, behaalt ze toch een uitmuntend en dus haar OB1-brevet.
Pella doet OB3-examen en loopt fantastisch. Ze behaalt haar OB3 met een uitmuntend en dus een brevet!

Juni:

Ellis doet mee met de clubwedstrijd van de WHG Stroe in de categorie VZH. Daar zat ook een stukje speuren bij en vooral dat deed ze verbazingwekkend goed. De keurmeester was zeer lovend! Het appèl-gedeelte deed ze met weinig overtuiging, maar door haar grote voorsprong die ze met speuren opgebouwd had, was het goed genoeg om de klasse te winnen.

Juli:

In juli zet de reeks met successen in de agility bij Pella voort. Ze behaalt nog drie Utjes erbij. Nog twee te gaan voor promotie naar de 3e graad!

Juli:

We doen mee aan de Obediencewedstrijd Duitsland-Nederland, dit keer in Duitsland.
In een bloedhete wedstrijd loopt Pella in de OB3 geen hoge score, maar ze doet erg haar best. Duidelijk is wel, dat ze nog niet stabiel is in de OB3. Werk aan de winkel!
Ellis doet mee in de OB1 en laat het volledig afweten. Al eerder was me duidelijk dat ze appèl niet leuk vindt en zonder voer of spel niet te motiveren is. Ik besluit om haar voorlopig terug te trekken uit de OB en de training anders te gaan opbouwen.

Juli:

Ace is inmiddels weer lekker op dreef in de agility. Hij is zijn gezondheidsproblemen van vorig jaar te boven, maar heeft wel duidelijk aan spierkracht en snelheid ingeleverd. Dat gaat niet meer terugkomen gezien zijn leeftijd (ruim 10 jaar) en het feit dat hij gecastreerd is. Doordat hij wat trager is, kan ik hem beter bijhouden en sturen en dat levert foutloze rondjes op. Hij scoort in Bemmel zelfs twee prijzen!
Omdat Ellis toe is aan een ruimere trainingslocatie en Ace in zijn nadagen is, ruilen ze in oktober van trainingsplaats. Ellis mag in de manege gaan rennen en Ace traint dan in de kas. Ik had hem eigenlijk met pensioen willen sturen, maar hij heeft er nog zo'n lol in! Zolang hij het lichamelijk aan kan, mag hij nog even doorgaan in de agility.

September:

Ik heb het canicrossen ontdekt. Vooral Ellis vindt het geweldig. Om er wat meer over te leren doe ik mee aan een workshop. Helaas voor Ellis is ze dan loops en mag niet meedoen. Pella mag in haar plaats. Het is leuk, we kunnen goed meekomen met de 'jonkies' en het smaakt naar meer!

September:

We gaan naar het Working Groenendael Treffen in Duitsland. Het is een geweldig leuk evenement, waarin we weer veel gelijkgezinden getroffen hebben. Ace, Pella en Ellis hebben zich kunnen uitleven in de agility, Pella en Ellis hebben meegedaan aan de Obedience-workshop en hebben beide nog wat bijtwerk gedaan. Ellis liet zien dat ze prima geleerd heeft te schakelen tussen appèl en bijten. Trots op haar! Ook hebben we weer veel familieleden van Ellis en Pella getroffen.

Oktober:

Ellis doet VZH examen bij WHG Stroe. Ze slaagde, maar kreeg van de keurmeester een lage score voor het appèl. Ik vond dat nogal onterecht, omdat ze eigenlijk best heel netjes liep, beter dan ik verwacht had! Maar het ziet er bij haar allemaal wat 'slofferig' uit, ze is niet actief in het volgwerk. Des te meer reden om daar op een andere manier aan te werken. We zijn nu bezig haar het volgen volgens de Engelse Obdience aan te leren om het er wat actiever uit te laten zien.

Oktober:

Ongepland en ongetraind besluit ik met Pella mee te doen met het examen bij WHG Stroe voor IPO 2. Ze doet het supergoed! Als een van de weinige slaagt ze voor het speuren. Bij het appèl krijgt ze veel aftrek voor het direct naastkomen met het apport (wat ik haar voor de Obedience aangeleerd heb). Het manwerk doet ze beter dan wie dan ook verwacht had! Echter, doordat ze steeds van de mouw vliegt (maar wél altijd terugkomt!) zakt ze. Maar o, wat deed ze het goed en wat ben ik trots op haar! Het bevestigt mijn idee: ze kan het wel, ze moet alleen anders getraind worden. Maar ja, waar...

Oktober:

Ellis doet mee aan de gedragstest van de NVBH en hoewel de beoordeling wat vreemd en hier en daar onterecht (foutief!) is, slaagt ze met gemak. Ook wordt ze aangekeurd en goedbevonden voor de fokkerij.

Oktober:

Pella en Ace doen mee aan de Obilitycup, Pella wordt tweede in de OB3 en Ace wordt tweede op de jumping in de open klasse agility.

November:

Pella loopt goed in de obedience, maar er gaat steeds wel ergens iets fout, waardoor de hoge scores uitblijven. In de wedstrijd van AKC Waterland klopt het wel en behaalt ze op een half punt na een uitmuntend. Een half punt tekort voor een eerste kwalificatie voor het FCI-WK! Ze behaalt wel de derde prijs. En de score is zo hoog, dat ze nog maar één ZG nodig heeft voor kwalificatie voor het FMBB.

November:

De laatste OB3-wedstrijd van dit jaar, de laatste kans dit jaar voor kwalificatie voor het FMBB. Pella loopt goed, maar komt helaas 8 punten tekort voor kwalificatie. Wel wint ze de eerste prijs. Volgend jaar zijn er nog twee kansen voor FMBB-kwalificatie, dat moet gaan lukken!
Omdat ze voldoende wedstrijden gelopen heeft en ook al wedstrijdpunten heeft, heeft Pella zich nu al gekwalificeerd voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap OB3 in 2019.

December:

Pella en Ellis doen mee aan de IPO-workshop gegeven door Andrej Bolan. Ze doen het goed! Andrej bevestigt mijn gevoel dat Pella wel degelijk goed kan bijten, de training moet alleen wat andes aangepakt worden dan standaard. Bij Ellis werken we aan de beet, die is wel vol en rustig, maar ze zakt na de eerste aanbeet af. De aanpak werkt goed, dus hier moeten we mee verder!

December:

Agilitywedstrijd KC Amsterdam in de manege in Nieuwe Wetering. Ace, Pella en Ellis doen mee.

Ace loopt weer twee foutloze rondjes. Dat gebeurt de laatste tijd vaak, maar hij is niet meer zo snel, dus hij behaalt geen prijzen. Maar plezier heeft hij zeker nog wel!

Pella scoort eindelijk weer een Utje, nog één te gaan voor promotie naar de 3e graad!

Ellis is in augustus gestart met agility-wedstrijden. Aanvankelijk vond ze de paaltjes te lastig met haar grote lijf, maar vandaag doet ze ze foutloos. En ze behaalt zelfs een 4e prijs op JP1 én een Utje op JP2!

Laatst gewijzigd op:

frames